Waarom is Usability belangrijk?

Usability betekend bruikbaarheid-gebruiksvriendelijkheid:
Usability is op het web een noodzakelijke voorwaarde om te overleven. In het geval van een website gaat het erom dat een gebruiker alles op de website kan vinden en het gebruik ervan als prettig en makkelijk ervaart. Als je website moeilijk te gebruiken is of mensen verdwalen als de informatie op je website moeilijk te lezen is of de belangrijkste vragen van je gebruikers niet beantwoordt wordt dan, vertrekken ze. Er zijn zo veel websites beschikbaar. Dat ze snel vertrekken wanneer gebruikers een probleem tegenkomen.
Hoe kan je Usability verbeteren:
Menu: Onmisbaar voor een hoge Usability is een bruikbaar menu ergens bovenaan de pagina. Het is van belang dat het is voorzien van alle logische categorieën die voor jouw aanbod belangrijk is. Denk aan bijvoorbeeld: Home, Contact, Over ons, Blog indien van toepassing. Zorg daarnaast voor specifieke termen in je menu, zodat direct zichtbaar is wat voor informatie of producten acht die knop te vinden is.
Welke categorieën of pagina’s krijgen in je menu een plaats en welke onderdelen als subcategorie of in de footer geplaatst kunnen worden. Belangrijke menu items toevoegen aan het begin of eind van je menubalk. Wij zijn geneigd als eerste naar het begin en eind te kijken en minder naar het midden.
Het menu mag lekker opvallen. Geef het een opvallende kleur en zorg dat je menu button op je mobiel herkenbaar is. Door heel simpel het woord ‘Menu’ bijvoorbeeld linksboven in het beeld te plaatsen.
Zoekfunctie: Bezoekers komen op je website met een bepaalde doel en zoeken gericht. Bied de mogelijkheid om via jouw website met een zoekfunctie, plaats het bovenaan de pagina en biedt suggesties tijdens het typen en reageer niet alleen op een exacte match.
Rustige lay-out: Door met alle informatie in een overzichtelijke kolom een lay-out te maken is het voor de bezoeker duidelijk waar ze naar moeten kijken.
Kruimelpad als navigatie: Een kruimelpad laat de bezoeker zien waar op de site hij zich bevindt. Zij komen vaak binnen of klikken via een andere pagina dan de homepage. De broodkruimelnavigatie biedt de bezoeker een manier om direct te zien in welke categorie hij zit.
Alt-tekst afbeeldingen: Is een beschrijving van een afbeelding. Door de alt-teksten achter je afbeeldingen maak je de inhoud van je pagina toegankelijker en in z’n geheel leesbaar.
404 -pagina: goed fout: Hier komt men op als er iets fout gaat. Probeer de bezoeker verder te helpen door kort maar krachtig aan te geven via de zoekfunctie de gezochte pagina kan proberen of verwijs naar de homepagina om de bezoekers te behouden. Bekijk ook op onze site Niet gevonden (404)
Gratis / Korting: Natuurlijk wil je dat de bezoekers altijd iets afneemt. En is het logisch dat je hierop aanstuurt en deze boodschap in de content op je website of webshop verkondigt. Probeer eens iets anders en geef bijvoorbeeld iets cadeau of een korting of gratis advies. Dit is vriendelijk en de bezoeker krijgt hier eerder een positief gevoel van dan een ‘Bestel direct-button’.
Overtuigende reviews: Maakt je website betrouwbaarder door sociaal bewijs te leveren voor de kwaliteit van je producten of diensten. Als iemand twijfelt zoekt hij naar een bevestiging. Reviews kunnen dan een twijfelende bezoeker net dat laatste zetje geven. Laat dus ergens op de website zien dat anderen je aanbod steunen en tevreden zijn. Ook als ze dat niet zijn kan je het plaatsen maar, geef wel een reactie erbij. Dan komt het bij de mensen geloofwaardig over. Bekijk ook op onze site Reviews op mijn website?
Is je Usability van je website met deze tips verbeterd?
Wij hopen dat je nu een beter idee van diversen factoren over je website -Usability en tips heeft gekregen.
Heb je hulp nodig of zijn er vragen? Neem dan contact op of lees meer op onze kennisbank.