Google Ads of organisch rankings?

Het is een fenomeen dat waarschijnlijk een beetje verrassend is als je er voor het eerst over hoort: wanneer je betaalt voor Google Ads (voorheen bekend als Google AdWords), merk je misschien ook dat je organische rankings omhoog gaan. Dit is misschien niet meteen logisch voor je. Waarom zou Google je tenslotte een ‘gratis boost’ of iets dergelijks geven?
“Dit is een veelbesproken onderwerp in de SEO-wereld. Het punt is dat naarmate jouw algehele site betrokkenheid toeneemt, jouw site het meestal ook beter doet in de zoekresultaten. Het maakt niet uit of die toename van sitebetrokkenheid afkomstig is van Ads [AdWords]-verkeer, Facebook-verkeer of ergens anders. Als je meer verkeer naar jouw site krijgt, meer mensen naar jouw merk zoeken en online over je praten, dan doe je het beter in de zoekresultaten. Het is zo simpel.
Met Google Ads adverteer je in de zoekresultaten van Google, ook wel search engine advertising (SEA) genoemd. Een meetbare manier om via betaalde advertenties je doelgroep te bereiken. Een Google Ads strategie kan in enkele dagen worden opgezet om vervolgens op grote schaal verkeer te genereren. Het rendement van een sterke SEO strategie kan daarentegen tot 12 maanden duren. Als je besluit om vol in te zetten op organische groei, dan praat je al snel over een maandelijkse investering van €1.000 per maand, waarbij je 12 maanden (en ongeveer €12.000) later pas écht weet of je SEO-strategie werkt zoals gepland. In de Frankwatching Collecties vind je case studies, how to’s, recensies, reportages, strategie- en trendartikelen die je niet mag missen. Thematisch en overzichtelijk op een rij gezet door de redactie.
Geografische SEA prestaties gebruiken voor lokale SEO in Google Ads
SEO kan in veel categorieën worden onderverdeeld. Eén daarvan is de lokale SEO – gericht op mensen in de buurt van jouw fysieke locatie. 60% van de Nederlanders gebruikt tablets en smartphones om lokale diensten en informatie te vinden. 18% van alle lokale SEO-zoekopdrachten leidt tot een verkoop op dezelfde dag. Zelfs als je geen fysieke locaties hebt om te gebruiken met lokale SEO, kun je je geografische gegevens uit je Google Ads account gebruiken om een regionale, landelijke of internationale SEO-campagne te verbeteren.
Wij van Seo-dokter staan klaar om je te helpen!