Skip to content Skip to main navigation Skip to footer
Cookies quote - It's not a faith in technology. It's faith in people.by Steve Jobs

Wat zijn Cookies?

Bij het bezoeken van websites wordt in de meeste gevallen jouw gedrag op de website gevolgd. Het beste voorbeeld is Google, maar ook Facebook, de Telegraaf, Ziggo, KPN verzamelen gegevens over jouw surfgedrag. Deze gegevens worden opgeslagen in bestandjes op je computer of tablet of mobiele telefoon. Deze bestandjes noemen we cookies.

Waarom besteden wij op onze site aandacht aan cookies?

Is er een directe relatie tussen cookies en SEO optimalisatie? De laatste vraag is eigenlijk eenvoudig te beantwoorden, namelijk vaak wel. Veel van onze websites worden ontwikkeld met “gratis” tools of plug-ins, ook onze website is ontwikkeld met veel van deze componenten. Zo op het eerste oog is dit een fantastische kans en kunnen we met relatief weinig inspanning en kennis onze diensten, producten of hobby’s aan de wereld tonen.

Waarom dan de relatie met SEO?

Net zo als in de “echte” wereld gaat alleen de zon voor niets op. Net zoals bij Facebook, Google en Twitter leven tech partijen van jouw gegevens en netwerk. Deze informatie wordt verkocht aan grote marketing bedrijven of gebruikt om je te overladen met advertenties waar dan wel voor betaald is. Dit is bij het gebruik van de gratis tools niet anders. Ook hier worden de gegevens van bezoekers van jouw website gebruikt voor marketing doeleinden. Bij het installeren van gratis tools accepteer je ook vaak de installatie van een extra cookie op jouw website.

Ook het delen van Facebook, Twitter en andere social media berichten zorgt voor extra cookies op je website. Soms meerdere per geplaatst artikel.

Laadtijd

In deze cookies schuilt dan ook gelijk het risico voor de SEO. In het artikel over de laadtijd van je website hebben we al aangegeven dat een snellere laadtijd een belangrijke bijdrage levert aan de ranking bij Google en Bing. Hoe sneller je scoort van je concurrenten hoe hoger je op de lijst komt. Iedere cookie betekent een uitstapje naar een andere site tijdens het laden van de pagina. Je wordt hiermee dus erg afhankelijk van de performance van andermans website. Dit los van alle compliancy en security aspecten.

Voor onze eigen site werden wij geïnspireerd door een artikel van Liesbeth Smit over cookies. Haar artikel belicht vooral de compliancy kant van de cookies maar de verrassingen en de oplossingen die zij schetst sluiten wel volledig aan op onze ideeën.

In onze sitescan kijken wij naar de bij jullie geïnstalleerde cookies, dit met als doel om de site performance zo optimaal als mogelijk te houden. Aangezien de door ons gebruikte tooling ook meldt of aan de compliancy volgens de AVG / GDPR wordt voldaan melden wij dit vanzelfsprekend ook.

Heb je hulp nodig of zijn er vragen? Neem dan contact op of lees meer op onze kennisbank.

0
    0
    Je bestelling
    Je winkelmand is leegTerug naar SEO-Dokter
      Pas promo code toe