Hoe belangrijk zijn backlinks voor zoekmachines?

Zoekmachines -Backlinks
Zoekmachines gebruiken het aantal backlinks dat een website heeft vaak als een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van de positie, populariteit en het belang van die website in de zoekmachines. Google’s beschrijving van zijn PageRank-systeem (januari 1998), bijvoorbeeld, merkte op dat “Google een link van pagina A naar pagina B interpreteert als een stem, door pagina A, voor pagina B.” Kennis van deze vorm van zoekmachine rankings heeft een deel van de SEO-industrie gevoed, gewoonlijk linkspam genoemd, waarbij een bedrijf zoveel mogelijk inkomende links naar hun site probeert te plaatsen, ongeacht de context van de oorspronkelijke site. In januari 2017 lanceerde Google de Penguin 4-update die dergelijke praktijken met linkspam devalueerde.
Het belang van zoekmachine rankings is hoog, en het wordt beschouwd als een cruciale parameter in online zakendoen en de conversieratio van bezoekers van een website, vooral als het gaat om online winkelen. Blogcommentaar, gastbloggen, artikelinzending, distributie van persberichten, social media-engagementen en forumposting kunnen worden gebruikt om backlinks te vergroten.
Websites gebruiken vaak SEO-technieken om het aantal backlinks dat naar hun website verwijst te vergroten. Sommige methodes zijn gratis voor iedereen, terwijl sommige methodes, zoals linkbaiting, nogal wat planning en marketing vereisen om te werken. Er zijn ook betaalde technieken om het aantal backlinks naar een doelsite te vergroten. Privéblognetwerken kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om backlinks aan te schaffen. Geschat wordt dat de gemiddelde kosten voor het kopen van een link in 2019 $ 291,55 en $ 391,55 waren, toen marketingblogs werden uitgesloten van de berekening.
Er zijn verschillende factoren die de waarde van een backlink bepalen. Backlinks van gezaghebbende sites over een bepaald onderwerp zijn zeer waardevol. Als zowel sites als pagina’s inhoud hebben die op het onderwerp is gericht, wordt de backlink als relevant beschouwd en wordt aangenomen dat deze een sterke invloed heeft op de zoekmachine rangschikking van de webpagina waaraan de backlink is toegekend.
Een backlink vertegenwoordigt een gunstige ‘redactionele stem’ voor de ontvangende webpagina van een andere toekennende webpagina. Een andere belangrijke factor is de anker tekst van de backlink. Anker tekst is de beschrijvende etikettering van de hyperlink zoals deze op een webpagina verschijnt. Zoekmachine-bots (d.w.z. spiders, crawlers, enz.) onderzoeken de anker tekst om te evalueren hoe relevant deze is voor de inhoud op een webpagina. Backlinks kunnen worden gegenereerd door inzendingen, zoals directory-inzendingen, forum-inzendingen, sociale bladwijzers, bedrijfsvermeldingen, blog-inzendingen, enz. Congruentie van anker tekst en webpagina-inhoud wordt sterk gewogen in de rangschikking van zoekmachineresultaten (SERP) van een webpagina met betrekking tot een bepaalde zoekopdracht op trefwoord door een gebruiker van een zoekmachine.
Wijzigingen in de algoritmen die de rangschikking van zoekmachines opleveren, kunnen een grotere nadruk leggen op de relevantie voor een bepaald onderwerp. Hoewel sommige backlinks afkomstig kunnen zijn van bronnen die zeer waardevolle statistieken bevatten, kunnen ze ook niet gerelateerd zijn aan de vraag of interesse van de consument. Een voorbeeld hiervan is een link van een populaire schoenenblog (met waardevolle statistieken) naar een site die vintage puntenslijpers verkoopt. Hoewel de link waardevol lijkt, biedt hij de consument weinig relevantie.
Lees meer over Backlinks en Backlinks Implementatie
Heb je hulp nodig of zijn er vragen? Neem dan contact op of lees meer op onze kennisbank.